Konsten att Naha-te , som grundades av Kanryo Higaonna Sensei , utgör grunden för Goju Ryu Karate . Kanryo Higaonna Sensei föddes 1853 och var en del av den lägre adeln . Han längtade efter att studera i Kina konsten att kinesiska Kempo , dock saknades i ekonomiska medel tills han introducerades till ägaren av ett fartyg . Lyckligtvis beviljade ägaren honom passage och Kanryo Higaonna Sensei kom snart till hamnstaden Foochow , den enda staden i Kina bedriver handel med Okinawa på den tiden . Så småningom blev han introducerades till Master Ryu Ryuko . Kanryo Higaonna Sensei tillbringade sexton år i Foochow , Kina , studera under Mästare Ryu Ryuko och bli som en son för honom . Han blev också känd i hela regionen som en stor kampkonst . Vid sin återkomst till Okinawa , Kanryo Higaonna Sensei betalade hans respektar till ägaren av fartyget, Yoshimura , och började undervisa sina söner konsten som han hade lärt sig . Som ordet sprids av hans stora skicklighet , att han snart också lärt medlemmar av den kungliga familjen . Senare öppnade han sin egen dojo . Kanryo Higaonna Sensei var särskilt känd för sin otroliga snabbhet , styrka och makt och hans konst kom att kallas Naha – dee ( te ) . (Se Kanryo Higaonna Sensei Profile)
Själva grundaren av Goju Ryu Karate var Miyagi Chojun Sensei , en personlig lärjunge till Kanryo Higaonna Sensei . Vid en ålder av 14 , träffade Miyagi Chojun Sensei Kanryo Higaonna Sensei och tillsammans ägnade sina liv åt att förbättra och främja konsten av Naha-te . De tillbringade tretton år tillsammans tills Kanryo Higaonna Sensei gick bort 1916 . Miyagi Chojun Sensei ? S familj var en del av adeln . De ägde två handelsfartyg som importerade medicin från Kina för både regeringen och privatpersoner . Samma år Kanryo Higaonna Sensei dog , Miyagi Chojun Sensei kvar för Kina att upptäcka rötterna av Naha-te i staden Foochow . Tyvärr , alla hade flytt under det revolutionära kriget och han återvände till Okinawa . Miyagi Chojun Sensei var en man med stark vilja och utmärkte sig i sina studier . Han tränade varje dag , ofta med naturen i hårda element och praktiserade olika övningar för att utveckla sina sinnen . Han skapade flera kator och ibland skulle ta emot instruktioner från sina drömmar .
Förutom sin personliga träning och utveckling av Naha-te , Miyagi Chojun Sensei tillbringade mycket av sin tid att främja konsten . År 1921 utförde han en demonstration av Naha-te i Okinawa för den besökande Prins Hirohito , Kejsare av Japan , och 1925 för Prins Chichibu . Miyagi Chojun Sensei hade redan förutspått en utvecklingen av Naha-te inte bara i Japan utan också runt om i världen . Det blev allt viktigare att organisera och samla Naha-te som en kulturskatt som ska föras vidare till kommande generationer . År 1926 etablerade Miyagi Chojun Sensei Karate Research Club i Wakas – Cho . Fyra instruktörer , Miyagi Chojun , Hanashiro , Motobu och Mabuni , undervisade växelvis några preliminära och extra övningar . Efteråt , Miyagi Chojun Sensei samtal med eleverna om människorna, vardagen och samuraj etiska regler för att förbättra deras moraliska utveckling också. År 1927 , Kano Jigoro Sensei , grundaren av judo , såg en demonstration av kata av Miyagi Chojun Sensei och blev imponerad av den avancerade teknik och sofistikerade Naha-te . Kano Sensei ? Inflytande tillät Miyagi Chojun Sensei att Naha-te på ledande japanska budoturneringar som sponsrades av regeringen. År 1930 , Miyagi Chojun Sensei utförs på Butoku – kai Tournament och vid Sainei Budo Tournament 1932 .
Eftersom exponeringen ökat , många blev intresserade av Miyagi Chojun Sensei konst . En av Miyagi Chojun Sense ledande lärjungar , Shinzato Sensei , gav en uppvisning av Kata på en japansk kampsport turnering . Efteråt frågade en herre namnet på hans skola . Shinzato Sensei hade inget svar för honom , återvände till Okinawa och berättade för Miyagi Chojun Sensei om sitt möte . För att främja sin konst samt samarbeta med andra skolor i japanska kampsporter , beslutade Miyagi Chojun Sensei var det nödvändigt att namnge hans konst . Det blev känt som ” Goju Ryu ” Karate , som betyder ” hårt och mjukt ” tagen från föreskrifterna i traditionella kinesiska Kempo ( se nedan ) . Han var den första av olika skolor inom karate att namnge sin konst , och år 1933 hans konst av Goju Ryu formellt registrerats hos Butoku – kai , japanska Martial Arts Association .
Under 1930-talet , Miyagi Chojun Sensei aktivt utvecklat och främjat karate -do i Japan och i hela världen . Till exempel i 1934 , bjöd en Hawaiian tidningsföretaghonom till Hawaii för att införa och fylla karate på Hawaii . År 1936 tillbringade Miyagi Chojun Sensei två månader i Shanghai , Kina , för fortsatta studier av kinesisk kampsport . År 1937 tilldelades han ett hedersomnämnande av Butoku – kai för sin kata . Miyagi Chojun Sensei utvecklade Goju Ryu genom att analysera och använda vetenskapliga metoder av träning . År 1940 skapade han kator ” Gekisai Dai Ichi ” och ” Gekisai Dai Ni” med syfte att popularisera karate och förbättra fysisk fostran av unga människor . Han skapade också ” Tensho ” kata betona mjukhet teknikområdet medan ” Sanchin ” kata betonar hårdhet.
En tragisk period följde på 1940-talet som en följd av andra världskriget och Miyagi Chojun Sensei slutade undervisning . Under denna tid förlorade han en son och en äldre elev medan varaktiga härjningar av krig och fattigdom . Efter kriget spred Naha-te snabbt över hela fastlandet Japan . Miyagi Chojun Sensei lärt karate i Kansai , Japan, under en kort tid . År 1946 däremot började han undervisa karate på Okinawa Polishögskolan och på bakgården av sitt hem i Tsuboya där hans son fortfarande lever idag .
Från början , Miyagi Chujun Sensei erkänt karate som en värdefull social skatt av Okinawa . Han ägnade hela sitt liv åt att studera , utveckling och överföring av Naha-te till förmån för kommande generationer och är verkligen känd som grundaren av Goju Ryu Karate -do. Under sin livstid var Miyagi Chojun Sensei känd och respekterad av alla , inte bara på Okinawa utan också respekterad över hela världen som en av karates största myndigheter .
Miyagi Chojun Sensei valde namnet ” Goju Ryu ” från de ” Åtta levnadsreglerna ” i traditionell kinesisk Kempo finns i dokumentet och är följande ” Bubishi ” :
Sinnet är ett med himmel och jord .
Cirkulations rytm av kroppen liknar cykeln av solen och månen.
Sättet att andas in och andas är hårdhet och mjukhet .
Handla i enlighet med tid och förändring .
Tekniker kommer att ske i avsaknad av medvetet tänkande .
Fötterna måste gå framåt och retirera , separat och träffas .
Ögonen missa inte ens den minsta förändring .
Öronen lyssna väl i alla riktningar.
Dessa åtta föreskrifter är kärnan i kampsport och är de element man strävar efter att uppnå i utbildning Goju Ryu Karate -do . Sådan utbildning ska tjäna till att leda mänskligheten att återupptäcka våra naturliga instinkter och kapacitet .